سید محمد مهدی میرزایی قمی در این باره به همشهری گفت: بر اساس دادههای شاخص کیفیت هوا، محاسبه شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوای شهر تهران، از حدود ساعت ۲۰ دیروز ۴شهریور، شاخص آلاینده PM۱۰ و بهدنبال آن شاخص PM۲.۵ روند صعودی به خود گرفت و میانگین شاخص PM۱۰ ایستگاههای شهر تهران با رشدی فزاینده در ساعت یک بامداد روز پنجم شهریور به بیشینه مقدار خود یعنی شاخص ۳۴۰، شرایط خطرناک) رسید. همچنین طی بازه ساعت ۲۳روز چهارم تا ۲بامداد روز پنجم شهریور، برای ۴ ساعت متوالی شاخص آلاینده PM۱۰ در محدوده خطرناک قرار داشت.
آنگونه که مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده، پس از این زمان، روند نزولی غلظت و شاخص آلاینده ذرات معلق در ایستگاههای شهر مشاهده شد و در ساعت ۸ صبح پنجم شهریور، شاخص به محدوده شرایط قابل قبول رسید. بر اثر شرایط رخداده، شاخص ۲۴ ساعته آلاینده PM۱۰ در ساعت ۸ صبح این روز با عدد ۱۵۴ در شرایط ناسالم قرار گرفت. لازم به ذکر است که میزان غلظت آلاینده PM۱۰ در ایستگاههای واقع در مناطق جنوب تا غرب شهر تهران از جمله ایستگاههای فتح (منطقه ۹)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (جنوب منطقه ۲)، شهرری (منطقه ۲۰) و شهرداری منطقه ۲۱ بیشتر از سایر ایستگاههای شهر بوده و در این شرایط میزان غلظت ساعتی آلایندهPM۱۰ ثبتشده در ایستگاههای محدوده غربی به بیش از ۱۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسید. با این وجود در ایستگاههای شمال و شرق تهران، افزایش غلظت محدود و کمتر متأثر از شرایط حاکم بوده است. این شرایط در حالی رخ داد که میزان سرعت باد ثبت شده در دکلهای هواشناسی مهرآباد و فرودگاه امام در محدوده ساعات ۱۹ تا ۲۲ افزایش نشان داده و با جهت غربی- جنوب غربی به بیشینه ۱۰ متر بر ثانیه رسیده است.
میرزایی قمی خاطرنشان کرد: در ساعات مذکور کاهش عمق میدان دید نیز به حد ۴ کیلومتر رسید. بنابراین با توجه به ماهیت ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون، ورود ریزگردها به محدوده شهر تهران را میتوان عامل اصلی افزایش شاخص دانست. افزایش مقطعی سرعت باد همراه با عدم بارش در ماهای اخیر و کاهش رطوبت نسبی جو، فعالشدن کانونهای ریزگرد را به همراه داشته است. همچنین با توجه به این مهم که افزایش غلظت در ایستگاههای مناطق غرب تا جنوب شهر رخ داده به نظر می رسد که طی بازه مذکور کانونهای داخلی در حومه جنوب و غرب شهر تأثیر غالب در افزایش شاخص کیفیت هوا را داشتند.
نظر شما